Školní poradenské pracoviště (ŠPP) slouží žákům, jejich rodičům a pedagogům. Pomáhá při zvládání a řešení výukových, výchovných i vztahových potíží. Tým poradenských pracovníků na naší škole je tvořen výchovným poradcem, školním metodikem prevence, příp. speciálním pedagogem, kteří úzce spolupracují s třídními učiteli, s asistenty pedagoga, s vedením školy i s dalšími poradenskými zařízeními. Chceme také přispět ke kvalitní spolupráci mezi školou a rodiči – zákonnými zástupci žáků.
Cíle Školního poradenského pracoviště:
- kvalitní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro společné vzdělávání
- průběžná a dlouhodobá péče o nadané žáky
- omezení školní neúspěšnosti, průběžná a dlouhodobá péče o děti s neprospěchem
- prevence sociálně-patologických jevů (např. závislosti, agresivita, šikana, rasismus, zneužívání)
- včasné odhalování problémových projevů chování ve školách
- poskytování služeb kariérového poradenství
- přiblížení poradenských služeb poskytovaných ve škole žákům, rodičům i pedagogům
- spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními
Školního poradenského pracoviště tvoří:
- Mgr. Marta Popelářová, MBA – výchovný poradce,
- Ing. Pavel Bednář - kariérový poradce,
- Mgr. Marcela Páťalová – školní speciální pedagog,
- Mgr. Kateřina Rozsívalová, metodik prevence.
Konzultační hodiny: pondělí 14:00-15:00 h, čtvrtek 7:15 - 8:30 hod
Hlavní úkoly pro jednotlivé oblasti činnosti
1.Výchova a vzdělávání žáků s vývojovými poruchami učení, práce se žáky ohroženými školním neúspěchem
- aktualizace a doplnění databáze žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
- příprava podkladů pro vytvoření plánu pedagogické podpory a pro vytvoření individuálních vzdělávacích plánů v souladu s platnou legislativou – založení spisů a vedení dokumentace
- spolupráce s třídními učiteli při tvorbě IVP
- koordinace a účast na projednávání individuálních vzdělávacích plánů se žáky a jejich zákonnými zástupci
- zhodnocení výsledků péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami – zpětná vazba od zákonných zástupců i jejich vyučujících
2. Problémy se školní docházkou – přílišná absence
- prevence a postihy záškoláctví – postup podle metodického pokynu : evidence neomluvených hodin, účast na jednání třídních učitelů s rodiči, evidence zápisů z jednání, jednání výchovných komisí ve spolupráci s OSPOD
- v případě zájmu zajištění individuální poradenské péče pro rodiče žáků s vysokou absencí
- koordinace zajištění pomoci žákům s dlouhodobou absencí ze zdravotních důvodů
3. Spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami, speciálně - pedagogickými centry
- příprava školních dotazníků pro odeslání na vyšetření a vyhodnocení PO do PPP, SPC
- průběžné doplňování databáze žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
- zajištění spolupráce s PPP, SPC ve kterých jsou žáci evidováni
4. Metodická podpora učitelů v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- sledování a předávání nových poznatků v oblasti péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
- konzultace s vyučujícími ohledně jednotlivých žáků se SVP
5. Kariérní poradenství – profesní orientace studentů
- shromažďování informací o možnostech dalšího vzdělávání, konzultace s rodiči o volbě povolání
- Burza středních škol, nabídka víceletých gymnázií, besedy s tematikou: „Kam po základní škole?“, dotazník o vhodném výběru střední školy
- pomoc rodičům při podávání přihlášek do systému DIPSy
6. Prevence sociálně patologických jevů a závadového chování
- aktivity plánované v oblasti prevence jsou popsány v Minimální preventivní strategii školy. Jejím cílem je předat informace o sociálně patologických jevech, ukázat jaké problémy tyto jevy způsobují ve společnosti, pomáhat k toleranci, příznivému klima ve třídách, zabývat se problematikou životního stylu , xenofobie a rasové nesnášenlivosti.
Součástí plánu Školního poradenského pracoviště jsou plány výchovného poradce, metodika prevence.