Přemyslovice 353
798 51
Projekt Zdravé zuby
ZDRAVÉ ZUBY
motivační
Školní rok
průběžně
I. – V.
v návaznosti na učivo o lidském těle
zlepšení úrovně zubního zdraví
pravidelně každý školní rok
Dlouhodobý projekt – uveden ve Školním vzdělávacím programu
počet týdnů ..4..
Více předmětů: ČaS, Prv, Př, Vl (po doběhu Obecné školy pouze v předmětu Čas)
Ve vyučování: třídy
Jiné: zubní ordinace – vyšetření individuálně závislé na rodičích
• poznat a chránit své zuby
a) Materiální zabezpečení
• pracovní listy, diplomy, kartičky na preventivní zubní prohlídku, www.zdravé zuby.cz
b) organizační zajištění
• učitelé, rodiče – návštěva zubního lékaře
c) motivace žáků
• “Co si pro nás velryba připravila?”
• Projekt je členěn do témat podle učiva
• 1.-3.ročník: Člověk, Člověk a zdraví
• 4.-5.ročník: Člověk a jeho životní prostředí
• Probíhá individuálně podle volby vyučujícího (týdně, měsíčně, několikadenní)
• Žáci vyplňují pracovní listy, které lze využívat i pro skupinovou práci. Můžeme je okopírovat a rozstříhat, používat jednotlivé úkoly a obrázky.
• Hry
• Moje fantazie: kresby zubů, zubního kazu, mediální návrhy – plakáty, slogany
• Ano – ne: kartičky s určitým tvrzením z programu ZZ, žáci přečtou tvrzení, rozhodnou, zda ano nebo ne, odůvodní své rozhodnutí
• 1. – 3. roč. (význam zubů)
• pojmenuje jednotlivé typy zubů, popisuje tvar a funkci, vznik zubního kazu, ví, jak je důležitá prevence, stravování a pitný režim, má základní hygienické návyky, používá zubní kartáček a pastu, ví, jak a kdy si čistit zuby, sestavuje jednoduchý jídelníček
• uplatňuje základní hygienické návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle
• dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a jiných
• 4.-5.roč
• popisuje chrup, zná jeho význam, popíše zub, ví, co je prevence zubního kazu, pravidelně navštěvuje zubní lékařku, zubní hygiena, kartáček a pasta, žvýkání žvýkaček, samostatně vytvoří návrh propagující zubní zdraví (reklama), zná zdroje bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínu, vyhýbá se nevhodné výživě
• využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře zdravého způsobu života
• uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou.
• k učení
• vyhledává a třídí informace na základě jejich propojení, pochopení a využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a v praktickém životě
• operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly
• k řešení problému
• ověřuje prakticky správnost řešení problémů
• činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit
• komunikativní
• formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
• naslouchá promluvám druhých lidí, vhodně reaguje
• sociální a personální
• účinně spolupracuje ve skupině
• podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
• přispívá k diskusi ve skupině
• občanské
• rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví
• pracovní
• přistupuje k výsledkům činnosti z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých
• integrace ČaS, (Prv, Př, Vl), souvisí s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova
všichni žáci 1. – 5. ročníku
(ve šk.r. 2007/2008 – 64)
(ve šk.r. 2008/2009 – 59)
(ve šk.r. 2009/2010 – 58)
(ve šk.r. 2010/2011 – 55)
(ve šk.r. 2011/2012 – 63)
(ve šk.r. 2012/2013 – 52)
(ve šk.r. 2013/2014 – 55)
(ve šk.r. 2014/2015 – 59)
ve šk.r.2007/2008 – 5
ve šk.r.2008/2009 – 4
ve šk.r.2009/2010 – 4
ve šk.r.2010/2011 – 4
ve šk.r.2011/2012 – 4
ve šk.r.2012/2013 – 4
ve šk.r.2013/2014 – 4
ve šk.r.2014/2015 – 4
Mgr.D.Kouřílková RNDr.Eva Šigutová
garant projektu ředitelka ZŠ a MŠ